Ανάζήτηση
Ημερίδα 'Η διαφήμιση τροφίμων σε παιδιά' - 13/06/2018

Δ.Τ. 11/2018


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Θέμα: Ημερίδα «Η διαφήμιση τροφίμων σε παιδιά»


Ημερίδα με τίτλο «Η διαφήμιση τροφίμων σε παιδιά» συνδιοργάνωσαν νωρίτερα σήμερα το πρωί το Υπουργείο Υγείας και η Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου.

Στην ημερίδα προσκλήθηκαν για να παρουσιάσουν τα ευρωπαϊκά δεδομένα σε σχέση με τη διαφήμιση που απευθύνεται σε παιδιά, ο εκπρόσωπος του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, Dr. Jo Martin Jewell και η Διευθύντρια πολιτικής της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Διαφημιζομένων (εκ μέρους του EU Pledge), κ. Rebecka Allén, ενώ παρεμβάσεις / τοποθετήσεις έκαναν η Πρόεδρος της Αρχής Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου, κ. Ρόνα Πετρή Κασάπη, η Συντονίστρια Θεμάτων Διατροφής του Υπουργείου Υγείας, κ. Ελίζα Μαρκίδου και η Διευθύντρια του Φορέα Ελέγχου Διαφήμισης, κ. Χριστιάνα Πασχαλίδου. 

Η κ. Κασάπη τόνισε ότι η Αρχή προσεγγίζει πάντοτε με ευαισθησία θέματα που αφορούν στο περιεχόμενο των ραδιοτηλεοπτικών προγραμμάτων και πώς αυτό επηρεάζει τη ψυχολογία, τη συμπεριφορά των ανήλικων τηλεθεατών / ακροατών, καθώς επίσης, στην προκειμένη περίπτωση, την διατροφή τους και κατά συνέπεια την υγεία τους.

Σε σχέση με τις ενέργειες της Αρχής επί του προκειμένου, η κ. Κασάπη επεσήμανε την ενσωμάτωση της σχετικής πρόνοιας της Οδηγίας στην εθνική μας Νομοθεσία, η οποία προβλέπει τη σύνταξη και υποβολή Κοινού Κώδικα Δεοντολογίας για ακατάλληλες διαφημίσεις από τους ραδιοτηλεοπτικούς οργανισμούς. Επιπλέον, όπως είπε, η Αρχή προτίθεται να υποβάλει, μεταξύ άλλων, εισηγήσεις για τη ρύθμιση του περιεχομένου διαφημίσεων τροφίμων, για σκοπούς προστασίας των παιδιών, με στόχο την συμπερίληψη σχετικών προνοιών ή / και κανονισμών που να ρυθμίζουν με μεγαλύτερη λεπτομέρεια το περιεχόμενο και τον τρόπο μετάδοσης τέτοιων διαφημίσεων.

Από πλευράς του Υπουργείου Υγείας, η κ. Μαρκίδου τόνισε ότι στόχος του Υπουργείου είναι να απευθύνει πρόσκληση προς τη βιομηχανία για εθελοντική συμμετοχή σε συμφωνία για τον έλεγχο της διαφήμισης των τροφίμων που είναι υψηλά σε αλάτι, ζάχαρη και λίπος προς τα παιδιά.

Η κ. Μαρκίδου αναφέρθηκε στα ποσοστά παιδικής παχυσαρκίας, τα οποία σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (COSI 2015 - 2017), έχουν ανέβει σε πολύ υψηλά επίπεδα, της τάξης του 40% τοποθετώντας την Κύπρο πρώτη στο πανευρωπαικό χάρτη της παιδικής παχυσαρκίας, ενώ σημείωσε ότι η σημερινή ημερίδα αποτελεί μία από αριθμό δράσεων που θα λάβει το Υπουργείο Υγείας για την αντιμετώπιση της παιδικής παχυσαρκίας.

Εκ μέρους του Περιφερειακού Γραφείου του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την Ευρώπη, ο Dr. Jo Martin Jewell μετέφερε την ολοένα και μεγαλύτερη ανάγκη που δημιουργείται στις ευρωπαϊκές χώρες για την υιοθέτηση πιο δυναμικών μέτρων, με στόχο την μείωση της υπερ – έκθεσης των παιδιών στην διαφήμιση τροφίμων και ποτών. Ο Dr. Jewell τόνισε τη σημασία που έχει στην αποδοτικότητα της διαφήμισης η έκταση, η συχνότητα και η επίδρασή της πάνω στα παιδιά, σημειώνοντας την προσπάθεια του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας μέσω των συστάσεών του (Recommendations) να βοηθήσει τις χώρες να σχεδιάσουν πολιτικές, ώστε να μειώσουν την έκθεση αφενός των παιδιών στο εν λόγω είδος διαφήμισης και αφετέρου την δύναμη/επίδρασή της πάνω σε αυτά. Μεταξύ άλλων, ο Dr. Jewell αναφέρθηκε και στην δυναμική που αναπτύσσει η ψηφιακή διαφήμιση, η δράση της οποίας εκτείνεται μεταξύ άλλων στη δραστηριότητα των παιδιών στις ψηφιακές συσκευές (χρήση internet, gaming κλπ), παρακολουθώντας και καταγράφοντας τις προτιμήσεις των παιδιών. 

Η κ. Allén τόνισε τη σημασία συμμετοχής των εταιρειών στο δίκτυο του EU Pledge, σημειώνοντας ότι η εφαρμογή του καταγράφει σπουδαία αποτελέσματα στις χώρες που έχουν ενταχθεί, με κυριότερο ότι τα παιδιά βλέπουν λιγότερες διαφημίσεις στην τηλεόραση αναψυκτικών και τροφίμων με ψηλή περιεκτικότητα σε αλάτι, ζάχαρη και λίπος. Η κ. Allén σημείωσε τον σημαντικό ρόλο που έχουν να διαδραματίσουν οι εταιρείες τροφίμων και ποτών στη μείωση της επίδρασης της διαφήμισης στα παιδιά και κάλεσε όλους στην ανάληψη δράσης και πολιτικών.

Η κ. Πασχαλίδου, από πλευράς του Φορέα Ελέγχου Διαφήμισης πρότεινε εισηγήσεις, εκ των οποίων τον συντονισμό εθελοντικής πρωτοβουλίας του κλάδου, είτε στη βάση εθνικής δέσμευσης (national pledge) είτε ενός ενισχυμένου κώδικα βιομηχανίας, τη συνεργασία πολυεθνικών εταιρειών που ήδη εφαρμόζουν το EU pledge με τοπικές εταιρείες και την παροχή συμβουλευτικών πληροφοριών πριν από τη δημιουργία/δημοσίευση διαφημίσεων.

Στην ημερίδα παρεβρέθηκαν εκπρόσωποι της βιομηχανίας, εκπρόσωποι των Υπουργείων Υγείας και Παιδείας, εκπρόσωποι μη κερδοσκοπικών οργανώσεων, διαφημιστές και άλλοι φορείς.

Υπουργείο Υγείας
Αρχή Ραδιοτηλεόρασης Κύπρου
Λευκωσία, 13 Ιουνίου, 2018